1400/07/19

آشنایی با انواع بیماریهای قلبی به زبان ساده

واژه بیماری قلبی معمولا برای اشاره به حمله قلبی اشاره میشود، با اینحال بیماری قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد. در ادامه به توضیح این بیماری های قلبی و نشانه‌های آنها می‌پردازیم. پزشک متخصص قلب وظیفه درمان و رسیدگی به بیماری های زیر را دارد.

تغییر ضربان قلب

حمله قلبی چیست؟

حمله قلبی و یا سکته قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از عروق کرونر (معمولا توسط لخته خون) بسته می‌شود. این حمله باعث کمبود و یا فقدان خون در بخشی از قلب می‌شود. کمبود خون و یا فقدان می‌تواند باعث مرگ آن بخش از قلب شود. این بیماری یکی از انواع شایع بیماری قلبی در آمریکا بوده و سالانه حدود یک میلیون حمله قلبی در این کشور رخ می‌دهد.

علائم هشدار دهنده حمله قلبی شامل موارد زیر است:

• درد قفسه سینه
  • درد در پشت، دستها، گردن و یا فک شما
  • تهوع یا استفراغ
  • تپش قلب سریع و یا نامنظم
  • سایر نشانه‌ها از جمله، خستگی، اضطراب، سوء هاضمه و یا سوزش معده

در حمله قلبی بیشتر افراد معمولا یک یا دوتا از نشانه‌ها را حس می‌کنند. نشانه‌های حمله قلبی در بعضی از خانم ها ممکن است متفاوت با آقایان باشد، این نشانه ها می‌تواند شامل سوزش معده، تپش قلب نامنظم، سرفه و یا ازدست دادن اشتها باشد. نادیده گرفتن نشانه‌های بیماری قلبی باعث بتاخیر افتادن درمان و درنتیجه صدمه بیشتر به بافت قلب می‌شود. اگر شما دچار حمله قلبی شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید و خودتان بصورت عادی سعی به مراجعه به پزشک و یا بیمارستان نکنید، چرا که پرسنل اورژانس می‌توانند، درمان‌های اولیه را روی شما اعمال کنند. بتاخیر انداختن درمان می‌تواند باعث آسیب بیشتر به قلب و یا حتی مرگ شود.

بیماری عروق کرونر

در این بیماری، عروق کرونر که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند، معمولا بخاطر جمع شدن کلسترول در آنها، بیمار شده و یا آسیب می‌بینند، این لایه‌های کلسترولی باعث نازک شدن رگ ها و در نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شود. بیماری عروق کرونر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

آریتمی (Arrhythmia)

آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آریتمی بمعنی مشکل در ریتم تپش قلب (heart-rhythm) می‌باشد. این بیماری زمانیکه پالس های الکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نمی‌کنند، رخ می‌دهد. انواع ریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:

• تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانیکه قلب بسیار سریع می‌تپد.
  • باردی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانیکه قلب خیلی آرام می‌تپد.
  • فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.

تپش نامنظم قلب معمول بوده و اکثر ما آن را حس تجربه می‌کنیم، اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده و یا بدلیل آسیب دیدگی و یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانیکه این تپش نامنظم طولانی مدت شده و یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)

بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. سایر بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا و یا بیماری دریچه قلب همراه با کاردیومیوپاتی رخ دهد.

حمله قلبی

حمله قلبی هنگامی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به بخشی از عضله قلب کاملا مسدود شود و می‌تواند به قسمتی از عضله قلب که شریان کرونر خاصی تغذیه‌ی آن را تامین می‌کند، آسیب برساند. برخی از علائم و نشانه‌ها که می‌توانند حمله قلبی را نشان دهند عبارتند از:

1. درد قفسه سینه
  2. نفس نفس افتادن و احساس خفگی
  3. تپش قلب
  4. حالت تهوع
  5. دل درد
  6. درد دست، فک، کمر یا پا
  7. تورم قوزک پا
  8. ضربان قلب نامنظم

حمله قلبی می‌تواند منجر به ایست قلبی شود و بدن دیگر نمی‌تواند فعالیت کند. در صورت مشاهده علائم حمله قلبی، فرد به فوریت پزشکی نیاز دارد. در مواردی مانند آنژین ناپایدار فرد نیاز به مراجعه‌ی سریع به پزشک دارد.

بیماری های قلبی ارثی

می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و می‌تواند زندگی را تهدید کند. اولین علامت این است که اغلب کسی به طور ناگهانی بدون هیچ دلیل مشخصی می‌میرد. این شرایط با بیشتر بیماری‌های مادرزادی قلب متفاوت است، اگرچه برخی از بیماری‌های مادرزادی نیز می‌توانند ارثی باشند.

علائم بیماری قلبی

برخی از بیماری‌‌های قلبی به هیچ وجه علائمی ندارند، اما علائم بیماری قلبی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

وجود علائم زیر ممکن است نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد:

1. آنژین یا درد قفسه سینه
  2. تنفس دشوار
  3. تورم ناشی از احتباس مایعات یا ادم
  4. در کودکان، علائم نقص مادرزادی قلب ممکن است شامل سیانوز، یا رنگ آبی روی پوست و عدم توانایی در ورزش باشد.

اگر برخی از علائم بیماری‌های قلبی را دارید و یا فشار‌ خون بالا دارید، حتما به متخصص مراجعه کنید. تشخیص به هنگام بیماری‌های قلبی، از پیشرفت آنها می‌تواند جلوگیری کند و در روند بهبودی موثر واقع شود.

پیشگیری از بیماری های قلبی

با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری نمود. عوامل اساسی یک سبک زندگی سالم شامل:

• سیگار نکشیدن و یا ترک سیگار
  • رژیم غذایی مناسب (سبزی و میوه زیاد و چربی، قند و گوشت کم)
  • حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در روز
  • اجتناب از مصرف الکل
  • کنرل بیماری هایی از قبیل دیابت، فشارخون بالا و کلسترول
  • درخواست از خانواده برای کمک به شما در تغییرات بالا

با اینکه بیماری قلبی قابل درمان است، پیشگیری از بیماری قلبی با تغییرات سبک زندگی بنظر منطقی تر از هر عمل دیگری می‌باشد. برای درمان بیماری های قلب و عروق به پزشک فوق تخصص قلب و عروق مراجعه کنید.