1400/08/23

بیماری های لثه و جراحی لثه(پریودنتال) و روش های جلوگیری از آن

منظور از جراحی پریو همان جراحی پریودنتال یا جراحی لثه می باشد. در بسیاری از مواقع به دلیل درمان بیماری ها و یا مشکلات مربوط به درمان، دندانپزشک مجبور است قسمتی از لثه بیمار را جراحی کند. جراحی لثه به دلیل مختلف انجام می شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

جراحی لثه

پریودانشیم، مجموعه بافت هایی هستند که نگهدارنده دندان ها می باشند. این بافت ها شامل لثه، استخوان آلوئول، سمان و رباط های اطراف دندان pdl می باشند. جراحی پریودنتال مربوط به این نواحی است.

جراحی لثه از انواع جراحی پلاستیک محسوب می شود. ترمیم و بازسازی بافت لثه و دندان در جراحی پریو انجام می گیرد. در انواع مختلف جراحی لثه بی حسی موضعی انجام می شود.  گاهی اوقات نیز برای کنترل و جلوگیری از استرس و اضطراب بیمار تزریق آرامبخش صورت می گیرد.

اهمیت جراحی لثه

در آیینه به لثه‌های خود نگاه کنید، لثه‌های سالم صورتی رنگ و محکم هستند، در این حالت استخوان محکم است و به خوبی دندان را نگه می‌دارد. اما اگر هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لثه خونریزی می‌کند، قرمز و ملتهب است، از روی دندان کنار رفته است یا دندان‌ها لق شده است، باید برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم جراحی لثه انجام شود. اگر می‌خواهید تا پایان عمر از نعمت داشتن دندان‌های طبیعی خودتان برخوردار باشید، درمان بیماری لثه را پشت گوش نیاندازید.

همچنین عمل جراحی زیبایی لثه برای ترمیم و اصلاح مشکلات لثه که بر سلامت لثه اثر گذاشته‌اند انجام می‌شود.

انواع جراحی لثه(پریودنتال)

جراحی لثه فقط برای درمان بیماری لثه انجام نمی شود بلکه در بسیاری از موارد برای ترمیم یا جایگزینی دندان از دست رفته نیز از جراحی لثه استفاده می گردد:

• بیماری های لثه که با عفونت و التهاب آن همراه است نیاز به جراحی فلپ (کاهش پاکت) دارد.
  • بازسازی، ترمیم و تعویض بافت آسیب دیده لثه
  • افزایش طول تاج دندان
  • جراحی لثه به منظور جایگزینی دندان از دست رفته برای کاشت ایمپلنت در استخوان فک
  • جراحی سینوس
  • لیفت لثه به منظور جراحی زیبایی و ترمیم لبخند لثه ای

بیماری های لثه چیست؟

بیماری‌های لثه به‌ نوعی از التهاب لثه‌ها اطلاق می‌شود که معمولاً ناشی از عفونت باکتریایی است. اگر بیماری‌های لثه به‌ موقع درمان نشود، ممکن است به عفونت خطرناک‌تری تبدیل شود که پریودنتیت نامیده می‌شود. بیماری‌های لثه و پریودنتیت اصلی‌ترین علت‌های از بین رفتن دندان‌ها در افراد بزرگسال محسوب می‌شوند.

انواع بیماری های لثه

بیماری لثه انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین گونه‌ های آن را در ادامه توضیح می‌دهیم:

• پریودنتیت تهاجمی:
     این عارضه در بیمارانی رخ می‌دهد که اگر این مشکل را نداشتند، کاملاً سالم بودند. از ویژگی ‌های پریودنتیت تهاجمی می‌توان به از بین رفتن سریع پیوند های بین دندان و بافت، تحلیل رفتن استخوان و شیوع بیماری در خانواده اشاره کرد.
  • پریودنتیت مزمن:
     این بیماری التهاب داخلی بافت‌ های نگهدارنده‌ی دندان‌ ها و تحلیل پیشرونده‌ی استخوان و اتصالات را در پی دارد. پریودنتیت مزمن شایع‌ترین نوع پریودنتیت است و علامت آن تشکیل پاکت و یا تحیل رفتن لثه است.
  • پریودنتیت نشانه‌ی یک بیماری سیستمی:
     این نوع بیماری لثه غالباً از سنین پایین شروع می‌شود. این بیماری لثه با عارضه‌های سیستمی مانند ناراحتی قلبی، بیماری تنفسی و دیابت مرتبط است.
  • بیماری نکروز لثه:
    نکروز لثه عفونتی است که با نکروز یا مرگ بافت‌های لثه، رباط پریودنتال و استخوان آلوئول همراه است. این ضایعه‌ها عموماً در بیماران دچار عارضه‌ های سیستمی مانند عفونت HIV سوءتغذیه و سرکوب سیستم ایمنی مشاهده می‌شود.

علائم و نشانه های بیماری لثه

بسیاری از افراد خودشان اطلاع ندارند که مبتلا به بیماری‌های لثه هستند. ممکن است یک فرد بدون آنکه علائم مشخصی داشته باشد، به بیماری‌های لثه مبتلا باشد. با این‌ وجود، موارد زیر مهم‌ترین علائم بیماریهای لثه هستند:

• قرمز، حساس و متورم شدن لثه‌ها
  • خونریزی لثه ها در زمان مسواک زدن يا کشيدن نخ دندان
  • تحليل رفتن لثه‌ها يا جدا شدن آن از دندان‌ها
  • لق شدن دندان ها
  • تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روي هم در زمان گاز گرفتن يا جويدن غذا (ناهنجاري دنداني)
  • تشکيل جرم يا چرک در فاصله بين دندان‌ها و لثه
  • درد دندان در هنگام جويدن غذا
  • حساسيت و آسیب‌پذیری دندان‌ها
  •  تغيير در نحوه قرار گرفتن دندان‌هاي مصنوعي در داخل دهان به‌طوری‌که ديگر با دهان شما انطباق ندارد.
  • بوی بد دهان که بعد از مسواک کردن دندان‌ها برطرف نمي‌شود.

علت ایجاد بیماری های لثه

دلیل ایجاد اکثر بیماری های لثه رعایت نکردن نظافت دهان و دندان و استفاده از خوراکی و نوشیدنی های رنگ دار غیرطبیعی و استعمال سیگار,مواد مخدر و مشروبات الکلی میباشد که میزان مصرف هرکدام از مواردی که گفته شد با سرعت مبتلا شدن شما به بیماری های لثه رابطه مستقیم دارند.

ولی موارد دیگری چون:

• ژنتیک

• بلوغ، بارداری و یائسگی در بانوان

• استرس

• مصرف دارو

• دندان قروچه یا روی هم فشار دادن دندان‌ها

• تغذیه نامناسب و چاقی

نیز در ابتلا به بیماری های لثه تاثیر گذار هستند.

جلوگیری از بیماری های لثه

روش های درمانی غیر جراحی لثه به شرح زیر هستند:

1. رعایت بهداشت دهان و دندان

2. تمیز کردن حرفه ای دندان ها با جرم گیری و تمیز کردن عمیق ریشه

بهترین روش برای پیشگیری از بیماری لثه این است که در خانه به خوبی از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید؛ برای این منظور لازم است که دندان‌ها را پس از هر وعده غذایی و قبل از خواب مسواک بزنید، حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید و هر شش ماه یک بار برای معاینه به دندانپزشک یا متخصص لثه مراجعه کنید