1400/08/23

درمان ریشه چیست؟(root canal)

جراحی کانال ریشه دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن بخش نرم دندان یعنی پالپ می باشد. پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی تشکیل شده است که به رشد دندان کمک می کند.

درمان مجدد ریشه دندان

با رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان و مراقبتهای صحیح از دندانهایی که درمان ریشه شده‌اند، این دندانها میتوانند در تمام طول زندگی سالم باقی بمانند.

اما گاهی اوقات دندانی که تحت درمان بوده به خوبی فرایند بهبودی را طی نمیکند و با گذشت ماه‌ها یا حتی سالها بعد از درمان اولیه مجددا موجب درد و ایجاد آزردگی میشود که دلایل آن می‌تواند درمان ناقص قبلی، شکستگی تاج یا از بین رفتن ترمیم قبلی دندان، وجود کانالهای اضافی ریشه و موارد دیگر باشد که البته به تشخیص متخصص درمان ریشه باید تحت درمان مجدد ریشه قرار گیرد.

جراحی کانال ریشه چگونه انجام میشود؟

اول از همه جراحی کانال ریشه در مطب دندانپزشکی انجام می شود. وقتی برای ویزیت خود به کلینیک می روید، یک تکنسین شما را تا اتاق درمان همراهی می‌کند، به شما کمک می‌کند روی یک صندلی قرار بگیرید و یک پارچه دور گردنتان قرار می‌دهد تا از لباس‌هایتان در برابر لکه محافظت کند.

مرحله 1: بیهوشی

دندانپزشک مقدار کمی داروی بی حس کننده را روی لثه شما در نزدیکی دندان آسیب دیده تزریق می کند. پس از اثرگذاری، یک بی حس کننده موضعی به لثه های شما مجدد تزریق می شود. ممکن است احساس سوزش کنید، اما این احساس به سرعت از بین می‌رود. شما در طول عمل بیدار خواهید ماند، اما داروی بیهوشی و یا بی حسی موضعی مانع احساس درد در طول عملتان می شود.

مرحله 2: برداشتن پالپ

هنگامی که دندان شما بی حس است، متخصص ریشه یا دندانپزشک عمومی یک سوراخ کوچک در بالای دندان ایجاد می کند. هنگامی که پالپ عفونی یا آسیب دیده در معرض دید قرار گرفت، متخصص با استفاده از ابزارهای خاصی به نام فایل، آن را با دقت خارج می کند. متخصصین دندانپزشک مراقب تمیز کردن تمام مسیرهای کانال دندان شما خواهند بود.

مرحله 3: آنتی بیوتیک ها

هنگامی که پالپ برداشته شد، دندانپزشک ممکن است برای جلوگیری از عفونت مجدد محل جراحی شده برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند. هنگامی که کانال ها تمیز و ضد عفونی شدند، دندانپزشک؛ دندان را با یک خمیر سیلر و مواد لاستیکی مانند به نام پر و می کند. همچنین ممکن است دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک خوراکی نیز مجدد تجویز کنند.

مرحله 4: پر کردن موقت

دندانپزشک با پر کردن دهانه کوچک بالای دندان با یک ماده نرم و موقت، عمل را به پایان می‌رساند. این درزگیر به جلوگیری از آسیب دیدن کانال ها توسط بزاق دهان کمک می کند.

مراقبت‌های بعد از درمان ریشه

• تا ۱ ساعت پس از درمان از میل نمودن خوراکی‌های جویدنی خودداری فرمایید.
  • ممکن است تا دو هفته پس از درمان ریشه دندان درد داشته باشید در این صورت می‌توانید از داروی ضد درد طبق تجویز دندانپزشک خود استفاده نمائید و در صورت عدم تسکین درد به دندانپزشک خود مراجعه نمائید.
  • تورم در ناحیه دندان درمان ریشه شده امری طبیعی است و در صورت بروز، جهت دریافت آنتی بیوتیک مناسب به دندانپزشک خود مراجعه نمائید و از مصرف دارو بدون تجویز خودداری فرمایید.
  • ممکن است تا حدود یک ماه پس از درمان ریشه هنگام جویدن احساس فشار و درد داشته باشید این حساسیت به مرور زمان رو به کاهش می‌رود. در صورت تداوم و یا افزایش درد به دندانپزشک خود مراجعه نمائید.
  • دندانی که درمان ریشه میشود شکننده است از فشار وارد کردن به ناحیه دندان خودداری فرمائید و جهت جلوگیری از شکستن دندان نسبت به روکش کردن آن اقدام نمائید.
  • در ایده آل‌ترین شرایط حدود ۸۰ درصد احتمال موفقیت درمان ریشه وجود دارد در صورت عدم موفقیت بنا به تشخیص دندانپزشک درمان ریشه مجدد و یا جراحی ریشه انجام خواهد شد.