درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی در کلینیک دکتر صنفی

درمان لثه تحلیل رفته بدون نیاز به جراحی با روش‌های نوین و به روز

تحلیل لثه که به آن عقب نشینی لثه نیز گفته می‌شود به طور تدریجی رخ می‌دهد طوریکه پس از مدتی قسمت بیشتری از دندان یا ریشه دندان مشاهده خواهد شد که به دلیل شکاف ایجاد شده بین لثه و دندان مکانی برای تجمع باکتری‌ها به وجود خواهد آمد.

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی راهکاری برای بازگرداندن سلامتی از دست رفته بوده که توسط دندانپزشکان انجام می‌شود.

تحلیل لثه چیست؟

در افراد سالم به طور طبیعی لثه به دندان چسبیده است که میان آن فضای خالی و شکاف وجود ندارد. هنگامیکه لثه شروع به عقب نشینی می‌کند به دلیل کوچک و شل شدن فاصله‌ای میان دندان و لثه به وجود می‌آید.

فاصله ایجاد شده باعث می‌شود که بخش زیادی از دندان دیده شود یا اینکه ریشه دندان کاملا دیده شود. شکاف به وجود آمده بین لثه و دندان مکانی برای تجمع باکتری‌ها خواهد بود که عامل بسیاری از بیماری‌ها، پوسیدگی و عفونت است.

تحلیل لثه می‌تواند دردناک بوده و به دلیل دردسرهایی که ایجاد می‌کند بیمار از آن شکایت خواهد داشت. دکتر صنفی به کمک علم نوین پزشکی و با استفاده از روش‌های موثر به درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی می‌پردازد.‌

علائم لثه تحلیل رفته

در لثه تحلیل رفته، ضخامت بافت لثه کاهش می‌یابد در نتیجه خط لثه از موقعیت طبیعی خود عقب نشینی کرده و به تدریج با پیشرفت بیماری، ریشه دندان‌ها نمایان خواهد شد که همین امر منجر به اهمیت درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی خواهد شد.

علائم عقب نشینی لثه عبارتند از:

• بلند شدن طول دندان:‌ هنگامیکه لثه شروع به عقب نشینی می‌کند طول دندان بلندتر دیده می‌شود زیرا بخش بیشتری از دندان قابل رویت است که قبل از آن توسط لثه احاطه شده بود.

• بیرون زدن ریشه دندان: ریشه دندان توسط بافت لثه محافظت می‌شود اما با تحلیل رفتن لثه‌ها در معرض دید قرار گرفته که سلامتی آن در خطر است و منجر به حساسیت بیشتر دندان نسبت به سرما و گرما خواهد شد.

• شل یا لق شدن لثه: لثه به عنوان لایه نگهدارنده دندان در جای خود عمل می‌کند. با تحلیل لثه بخش بزرگی از بافت لثه از بین رفته که منجر به شل شدن دندان و حتی افتادن دندان خواهد شد.

• خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن: عقب نشینی لثه باعث ضعیف‌تر شدن آن و در نهایت خونریزی هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌شود.

• خونریزی هنگام خوردن خوراکی و غذاهای سفت: برخی از مواد غذایی و خوراکی‌ها سفت و سخت هستند در نتیجه با گاز زدن آن‌ها، لثه‌ای که دچار عقب نشینی شده است شروع به خونریزی خواهد کرد.

• قرمز و متورم شدن لثه‌ها: لثه تحلیل رفته به تدریج ملتهب خواهد شد که قرمز و متورم دیده می‌شود.

عوارض تحلیل لثه | عوارض عقب نشینی لثه

چنانچه خط لثه‌ها کاهش یابد و دچار تحلیل رفتگی شوند مشکلات و عوارضی پیش خواهد آمد که از میان انواع روش‌ها درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی بهترین راهکار است. مهم‌ترین عوارض تحلیل لثه عبارتند از:

• لق و از دست رفتن دندان
• پوسیدگی ریشه دندان
• حساسیت دندان
• کج شدن دندان
• التهاب لثه
• عفونت لثه
• دندان درد

علت عقب رفتن لثه

عقب نشینی لثه بیماری است که باید جدی گرفته شود در غیر این صورت مشائل و مشکلات بعدی به وجود خواهد آمد. درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی جزو روش‌های محبوبی است که بسیاری از دندانپزشکان آن را مورد تایید می‌دانند و بیماران تمایل به انجام آن دارند.

دلایل مختلف تحلیل لثه عبارتند از:

بیماری لثه و پریودنتال
بیماری‌های لثه به دلیل فعالیت باکتری‌ها در اطراف خط لثه و زیر خط لثه به وجود می‌آیند که ابتدا به صورت التهاب و ورم لثه به نام ژنژویت ظاهر می‌شوند و اگر درمان نشود، بیماری شدیدتر شده و به عفونت در‌ بخش‌های عمقی (پریودنتیت) منجر می‌شود که علت اصلی تحلیل لثه یا عقب رفتن آن است.

بیش از حد مسواک زدن (اوربراشینگ) یا بد مسواک زدن
مسواک زدن جهت حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است اما اگر بیش از حد یا با فشار زیاد انجام شود مینای دندان تحلیل رفته و بافت لثه آسیب می‌بیند که علل اصلی تحلیل لثه و عقب رفتن آن است.

بهداشت ضعیف دهان و دندان
اگر از نخ دندان و دهانشویه استفاده نشود این امکان وجود دارد که به مرور دندان و لثه آسیب ببینند. بنابراین بهداشت ضعیف دهان و دندان خطرآفرین بوده و باید عدم استفاده از نخ دندان و دهانشویه را جدی گرفت.

تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی منجر به تغییر در سطح هورمون استروژن شده و لثه‌ها را بسیار حساس کرده و در معرض تحلیل قرار می‌دهد. تغییرات هورمونی در طول دوره‌های مختلف زندگی بانوان مانند بلوغ، بارداری و یائسگی و همچنین در آقایان به دلایل مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد.

استعمال دخانیات
افراد سیگاری و سایر افرادی که از محصولات دخانی استفاده می‌کنند بیشتر مستعد تجمع پلاک و جرم در دندان هستند بنابراین احتمال ضعیف شدن بافت لثه وجود دارد.

دندان قروچه
به هم سابیده شدن دندان‌ها می‌تواند منجر به تحلیل دندان و وارد شدن آسیب به بافت لثه شود که در نهایت به دلیل چندین مرتبه تکرار عقب نشینی لثه یا بالا رفتن لثه‌ها از سطح دندان اتفاق میفتد.

ازدحام، شلوغی و کج بودن دندان
زمانی که دندان‌ها در موقعیت منظم قرار نداشته باشند و فک بالا و پایین ناهماهنگ باشند احتمال تحلیل لثه به مرور زمان وجود دارد.

استفاده از داروها
از داروها به منظور درمان استفاده می‌شود اما گاهی ممکن است فرد را دچار عوارض جانبی نمایند که لثه را ضعیف می‌کنند.

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی

لثه حاشیه دندان را احاطه می‌کند که در اثر بیماری وظایف آن مختل شده و به آرامی شروع به ضعیف شدن و از بین رفتن خواهد کرد. ضعیف شدن بافت لثه نیاز به درمان جدی و فوری دارد تا از گسترش و پیشرفت آن جلوگیری شود.

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی در کلینیک دکتر صنفی به بهترین نحو انجام می‌شود تا بیمار اثرات آن را مشاهده کرده و بتواند از دندان و لثه‌های خود محافظت کند.

تحلیل رفتن لثه ارتباطی به سن و جنسیت ندارد بنابراین در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد. روش‌های مختلفی برای درمان عقب نشینی لثه وجود دارند که دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار مانند قدرت استخوان فک، در نظر گرفتن محدودیت‌های دارویی و میزان پیشرفت بیماری آن‌ها را به کار خواهد بست.

راهکارهای درمان لثه تحلیل رفته عبارتند از:

• جرم گیری دندان
• تراپی پریودنتال
• آنتی بیوتیک
• ارتودنسی
• تغییرات در عادات غذایی
• کنترل عوامل خطرناک
• رعایت صحیح بهداشت دهانی

در کنار تمامی راهکارهای پزشکی ممکن است دندانپزشک به بیمار توصیه کند که روش‌های خانگی را جهت بهبود سریع‌تر اجرا نماید، مانند:

• شسشتوی دهان با نمک دریا، صمغ یا روغن کنجد
• نوشیدن چای بابونه
• استفاده از روغن درخت چای یا روغن نارگیل هنگام مسواک زدن

درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی با دکتر صنفی

دکتر اردوان صنفی مفتخر است درمان لثه تحلیل رفته بدون نیاز به جراحی را با روش‌های نوین و به روز انجام دهد. در چنین حالتی بیمار با کمترین میزان درد، بهبودی کامل را تجربه کرده و از روند درمان رضایت خواهد داشت. برای رسیدن به سلامتی و حفظ سلامت دهان و دندان در اسرع وقت با دکتر صنفی در ارتباط باشید.