ترمیم دندان کودکان در کلینیک دندانپزشکی دکتر صنفی

ترمیم دندان شیری کودکان و 2 روش آن

یکی از خدماتی که برای دندان های کودکان انجام می شود همین ترمیم دندان شیری کودکان می باشد. البته برای اطلاعات بیشتر در مورد خدمات ترمیم دندان شیری کودکان به مطلبی که تحت عنوان خدمات ترمیم دندان شیری کودکان منتشر شده است، مراجعه نمایید.

بسیاری از مواقع ما به یک دو راهی درباره لزوم پر کردن دندان برای ترمیم دندان شیری کودکان ایجاد شده بر روی دندان های شیری و کاشت ایمپلنت دندان کودکان میرسیم.

در این مواقع والدین اغلب فکر می کنند با توجه به این که دندان های شیری موقت هستند، می توان آنها را به راحتی کشید. البته پیشنهاد متخصص های کلینیک دندانپزشکی مبین این است که کودکان دندان شیری را نیز پر و ترمیم کنند.

ترمیم دندان شیری کودکان چگونه است ؟

دندان های اولیه یا همان دندان های شیری نقش بسیار مهمی در زندگی کودک دارد و می تواند فضای مناسب برای رشد دندان های دائمی در دهان را حفظ کند.

اگر ترمیم دندان شیری کودکان قبل از رویش دندان دائمی کشیده شود، دندان های کناری آن از محل صحیح خود حرکت کرده و فضای خالی که به خاطر کشیده شدن دندان ایجاد شده است را پر می کنند.

این موضوع باعث ایجاد مشکلات جدی برای رشد دندان های دائمی و جوانه زدن آنها در دهان می شود و ممکن است در آینده نیاز مبرمی به ارتودنسی دندان پیدا شود.

به این ترتیب دندان های شیری باید به عنوان راهنما برای ایجاد مسیر رشد مناسب برای رشد دندان های دائمی در دهان کودک وجود داشته باشند تا در آینده نیاز به درمان های دیگر و البته هزینه بر تر نسیبت به پیدا نشود.

بیشتر بدانید : اصلاح طرح لبخند

ترمیم دندان شیری کودکان

روش های ترمیم دندان شیری کودکان :

روش اول : ترمیم مستقیم

در این روش ترمیم ، در جلسه اول پوسیدگی دندان برداشته شده و دندان برای ترمیم آماده می شود. دندانپزشک گزینه های بسیار زیادی برای پر کردن و ترمیم دندان پوسیده دارد. برای  نمونه  گلاس یا رزین اینومر برای پر کردن قسمت های نزدیک ریشه و یا مناطقی که تحت فشار زیاد نیستند، مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دوم: ترمیم غیر مستقیم

در روش ترمیم غیر مستقیم، در یک جلسه دندان تراش خورده ، پوسیدگی خارج می شود بعد قالبی از دندان تهیه می کنند . ماده ترمیمی در لابراتوار ساخته می شود و در جلسه دیگری در دهان بیمار قرار می گیرد و به داخل دندان چسبیده می شود.

مواد ترمیمی گاهی در تاج دندان قرار می گیرند و قسمتی از دندان را پر می کنند که فشار جویدن را تحمل می کند و باید از مواد مقاومتری استفاده شود . اما گاهی این مواد برای حفره های درونی دندان استفاده می شود و می توان فلز طلا ، سرامیک و یا رزین را بکاربرد.

بیشتر بدانید : دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت

فرآیند و مراحل پر کردن دندان شیری چگونه است ؟

پزشک دندانپزشک در ابتدا دندان و ناحیه اطراف را برای ترمیم قسمت آسیب‌ دیده آماده و تراش می‌دهد. پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی با لیزر یا هندپیس دندانپزشکی برداشته شده و جرم‌گیری این ناحیه برای پاک سازی از باکتری‌ها یا ذرات باقیمانده پیش از تکمیل ترمیم انجام می‌شود.

برای پر کردن دندان با کامپوزیت ابتدا می بایست دندان پوسیده را ایزوله نمود. ایزوله کردن دندان پوسیده در ترمیم با کامپوزیت به این دلیل بسیار مهم است که اجازه نمی‌دهد رطوبت درمان باندینگ را با اختلال مواجه کند.

دندانپزشک در باندینگ لایه‌های چسب و سپس ماده کامپوزیت را روی دندان می‌زند و آن را با تابش نور مخصوص خشک و سفت می‌کند. این نوع درمان زیبایی خاص خود را به همراه دارد.

بیشتر بدانید : ترمیم دندان

انواع مواد برای ترمیم و پر کردن دندان کودکان :

آمالگام

آمالگام  یکی از قدیمی ترین موادی می باشد که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل رنگ نقره‌ای که دارد به سادگی تشخیص داده می شود. ماده آمالگام ترکیبی از چند نوع فلز چون : نقره، جیوه و قلع می باشد. از آنجایی که جیوه موجود در ماده آمالگام سمی است، این ماده کم کم دارد از رده خارج می شود.

با این حال آمالگام هنوز یکی از ارزان‌ترین و مقاوم‌ترین مواد برای پر کردن دندان است ولی به علت تیره رنگ شدن آن به مرور زمان، طرفداران زیادی ندارد و بیشتر مواقع از مواد دیگر استفاده می شود.

به علاوه برای استفاده از آمالگام باید بخش سالم دندان نیز تراشیده شود تا بتوان ماده را به خوبی به دندان چسباند. همچنین چون آمالگام از فلز ساخته می‌شود، احتمال بروز حساسیت به سرما و گرما و ایجاد جریان ضعیف الکتریکی هنگام برخورد با مواد آلمینیومی را نیز به دنبال دارد.

بیشتر بدانید : انواع لمینت دندان

مراحل پر کردن دندان با ماده آمالگام :

  • در ابتدا برای پر کردن دندان با ماده آمالگام ابتدا دندان دریل می شود تا بقسمت هایی که پوسیده شده اند، خارج شود.
  • سپس دندانپزشک ترکیب آمالگام را آماده میکند.
  • آمالگام روی دندان قرار داده  و شکل دهی می شود تا سطوح و انحنا های آن همانند دندان طبیعی باشد.
  • مواد آمالگام روی دندان به سرعت سفت و خشک میشود.

بیشتر بدانید : مراحل ایمپلنت دندان

آیا جیوه موجود در آمالگام ضرر ندارد؟

آیا جیوه موجود در آمالگام ضرر ندارد؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم جیوه موجود در آمالگام سمی است ولی با این وجود شواهد علمی فراوانی نشان میدهند که آمالگام خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند.

بر اساس همین تحقیقات علمی سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا (FDA) پر کننده آمالگام را برای کودکان بالای ۶ سال و بزرگسالان بی خطر و ایمن دانسته است.

بیشتر بدانید : کامپوزیت ونیر

در واقع تحقیقات علمی بسیار زیادی که توسط FDA انجام شده است، هیچ ارتباطی بین استفاده از آمالگام و بروز مشکلاتی در سلامتی نشان نداده است. اما دستگاه عصبی جنین و کودکان کم سن ممکن است در مقابل تاثیر نوروتوکسینی (سم عصبی) بخار جیوه موجود در آمالگام حساس تر باشند.

داده های بسیار محدودی در مورد تاثیر بلند مدت استفاده از آمالگام در زنان باردار و جنین در حال رشد آنها وجود دارد. به همین علت در چنین مواردی تصمیم گیری بر عهده دندانپزشک است که آیا زنان باردار می توانند از این مواد استفاده کنند یا خیر.

بیشتر بدانید : کامپوزیت دندان

چرا با وجود سمی بود جیوه از این عنصر در آمالگام پر کننده دندان استفاده میشود؟

چرا با وجود سمی بود جیوه از این عنصر در آمالگام پر کننده دندان استفاده میشود؟

علت استفاده کردن از عنصر جیوه در آمالگام، پیوندی است که قادر است بین ذرات آلیاژ و جیوه برقرار می کند. این پیوند باعث استحکام، دوام و سختی آمالگام می شود.

کلینیک دندان پزشکی دکتر صنفی :

جناب دکتر اردوان صنفی جراح دندانپزشک، ایمپلنتولوژیست ICOI آمریکا و رئیس دپارتمان دندانپزشکی کانون مربیان فوتبال میباشند. کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر صنفی در طی 10 سال سابقه فعالیت در زمینه خدمات تخصصی درمانی و زیبایی با متدهای نوین، تجربه و مهارت بالا و امکانات روز دنیا در خدمت شما عزیزان می باشد.

آدرس کلینیک مرکزی: تهران، شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، پلاک ۱۷۲ طبقه اول، واحد ۵

تلفن تماس :                                                                    تلگرام و واتساپ
۰۲۱۲۲۸۶۶۴۰۸
۰۲۱۲۲۸۸۰۶۴۰                                                                    09109881825

این مطلب را به اشتراک بگذارید
نویسنده سایت
نویسنده سایت
مقالات: 37

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *