ترمیم دندان در کلینیک دندانپزشکی دکتر صنفی

ترمیم دندان چیست؟ + تعرفه 1403

ترمیم دندان یکی از آشنا ترین نوع درمان دندان های پوسیده است که هر فردی در طول زندگی خود با آن برخورد می کند. ترمیم یا پر کردن دندان  در کلینیک دندانپزشکی مبین  همه روزه توسط دندانپزشک مجرب و بهترین مواد انجام می‌شود.
 
اگر شما دوست دارید که درمان دندان های پوسیده خود به بهترین نحو انجام شود، کلینیک دندان پزشکی ارائه دهنده بهترین خدمات ترمیم دندان در تهران می باشد. جهت کمک به تصمیم آگاهانه شما عزیزان ویزیت و مشاوره رایگان می باشد.
 
زمانی که دندان شما پوسیده می شود، دندانپزشک برای درمان آن بخش های پوسیده و عفونی شده را تخلیه می کند و سپس دندان پوسیده شده را با مواد مخصوص پر می کند.
 
برای پر کردن دندان های پوسیده می توان از انواع مواد ترمیمی استفاده نمود. دو ماده ترمیمی بسیار متداول که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت سفید رنگ و آمالگام نقره ای رنگ می باشد.
 
به لطف انواع روش های ترمیم دندان، گزینه های متعددی برای بهبود دندان های پوسیده، خراب و شکسته وجود دارد. به لطف روش درمانی ترمیم کردن دندان، شما می توانید لبخند بسیار زیبایی داشته باشید.

ترمیم دندان :

ترمیم دندان

امروزه با کمک فن آوری های پیشرفته ای که توسط دندانپزشکی ارائه می شود، می توان حتی پیشرفته ترین مشکلات دهان را حل کرد.
یکی از این تکنیک ها ترمیم دندان است.با کمک روش های ترمیم دندان می توانید دیاستما (فاصله بین دندان ها)، تراشه ها، ریزترک ها در مینای دندان و انحنای خفیف دندان ها را از بین ببرید. همچنین ترک خوردگی، شکستگی، پوسیدگی دندان، نامرتبی و زردی دندان را درمان کنید.
 

روش ها و مراحل ترمیم دندان های قدامی :

در مجموع روش های مختلفی برای ترمیم دندان در دندانپزشکی وجود دارد. روش مستقیم که به وسیله آن یک ماده کامپوزیت لایه به لایه اعمال می شود و سپس تحت تأثیر لامپ فرابنفش در عرض چند ثانیه سفت می شود. مواد مدرن به شما این امکان را می دهد که هر رنگی از مواد را با توجه به درخواست مشتری انتخاب کنید.
 
روش غیرمستقیم که شامل استفاده از روکش یا آنله سرامیکی مخصوص روی دندان های جلویی است. آنها از قالب سفارشی در آزمایشگاه ساخته می شوند و سپس با چسب به سطح دندان چسبانده می شوند. عمر مفید چنین سازه هایی تا 15 سال است.
 
    این تکنیک در چند مرحله انجام می شود. ابتدا دندانپزشک دندان های بیمار را برای یک طرح خاص و از پیش انتخاب شده آماده می کند . سپس روی رنگ ترمیم آینده توافق می شود، قالب گیری می شود و روکش ها ساخته می شود.
 
در مرحله بعد، روکش های تمام شده امتحان می شوند و اگر همه چیز مناسب باشد، ریزپروتز محکم ثابت می شود. روش غیر مستقیم به شما این امکان را می دهد که با عیوب زیبایی شناختی مختلف کنار بیایید و در مدت زمان کوتاهی لبخندی زیبا داشته باشید. 

بیشتر بدانید : دندان چسبی بهتر است یا ایمپلنت

ترمیم زیبایی چه چیزی را اصلاح می کند؟ 

 
روش های ترمیمی تعدادی از کاستی ها را برطرف می کند:
• نقص مادرزادی در ساختار دندان؛ 
• انحرافات جزئی ارتودنسی؛ 
• نقص های تروماتیک؛ 
• شکاف بین دندانی؛ 
• تغییر رنگ مینا؛ 
• آسیب مینای دندان پوسیدگی، غیر پوسیدگی؛ 
• سایش پاتولوژیک؛ 
• تخریب مواد پرکننده قدیمی؛ 
• از دست دادن بخشی از دندان 
نتیجه این روش دستیابی به زیبایی شناسی دندان، بازگشت عملکرد و همچنین راحتی روانی بیمار است. 
بیشتر بدانید : کامپوزیت ونیر
 
مواد و روش ها :
مواد و روش ها
 
به طور کلی روش های مختلفی برای ترمیم دندان وجود دارد که بر ظاهر و عملکرد دندان تاثیرگذار است. نوع روش درمانی که پزشک برای  ترمیم دندان انتخاب می کند به میزان آسیب دیدگی دندان بستگی دارد.
 
در دندانپزشکی دو روش برای ترمیم هنری وجود دارد: 
• روش مستقیم 
• روش غیر مستقیم 
ترمیم مستقیم بلافاصله در زمان مراجعه به پزشک انجام می شود؛ بازه زمانی در یک ویزیت قرار می گیرد. برای ترمیم، از مواد پرکننده کامپوزیتی با کیفیت بالا استفاده می شود که با سایه طبیعی مینا مطابقت دارد.
 
مواد کامپوزیت مدرن تحت تأثیر نور سخت می شوند، کنتراست اشعه ایکس دارند و برای بازیابی زیبایی و عملکرد دندان های قدامی و خلفی مناسب هستند.
روش غیر مستقیم شامل استفاده از لومینیر، روکش یا نیم تاج است. قبل از نصب، دندان کمی آسیاب می شود، سپس از آن قالب گرفته می شود و سپس از آن برای ساخت آنله استفاده می شود. 
 
پزشک بسته به مشکلاتی که باید حل شود و تصویر بالینی روش مناسب را تعیین می کند. 
مزایا و معایب 
روش ترمیم با استفاده از مواد کامپوزیت جنبه های مثبت و منفی خود را دارد.
 مزایای تکنیک: 
• هزینه کم در مقایسه با سایر روش های ترمیم
• سرعت اجرا – این روش در طی یک بار مراجعه به دندانپزشک انجام می شود، همچنین می توان چندین دندان را در یک بازدید انجام داد. 
• برای ترمیم، ترک ها یا شکاف بین دندان ها موثر است. 
 
بیشتر بدانید : اصلاح طرح لبخند
 
همچنین شایان ذکر است که چندین معایب مشخصه این تکنیک: 
• انقباض مواد کامپوزیت، که نیاز به سنگ زنی لبه های ترمیم حداقل یک بار در سال دارد. 
• تغییر در سایه در طول زمان به دلیل جذب رنگ.
• کاهش مقاومت در برابر ضربه در مقایسه با سازه های سرامیکی.

ترمیم دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟ 

روش های ترمیمی برای دندان هایی که قابیلت حفظ شدن دارند، مناسب است. در مواردی که میزان شکستگی دندان بسیار زیاد است و یا مینای دندان به مقدار زیادی از دست رفته باشد نمی توان آن را ترمیمی کرد.
گاهی اوقات عفونت انقدر شدید است که به لثه و استخوان فک نفوذ کرده است. در این مواقع نمی توان دندان را ترمیم کرد. هر چند دکتر ابتدا تجویزهای دارویی را ارائه می دهد اما ممکن است روش های ترمیمی برای این افراد مناسب نباشد.

چه زمانی نیاز به ترمیم دندان است؟

متخصص دندانپزشک برای اینکه متوجه شود که دندان شما پوسیده شده است یا نه و اینکه آیا نیاز به پرکردن دندان دارید یا خیر، از روش های زیادی استفاده می کنند و برای برخی از افراد که نیاز به سفید کردن دندان ( یا اصطلاحا بلیچینگ) دارند، استفاده می نمایند.

روش های معاینه برای ترمیم دندان پوسیده شده :

روش های معاینه برای ترمیم دندان پوسیده شده

 
معاینه ظاهری دندان
بعضی از نقاط دندان که تغییر رنگ پیدا کرده است، نشان دهنده پوسیده شدن می باشند، اما همه تغییر رنگ ها به معنای پوسیدگی نیستند. دندانپزشک متخصص از یک وسیله فلزی نوک تیز به نام اکسپلورر برای پیدا کردن پوسیدگی احتمالی استفاده می کند.
مینای دندانی که سالم باشد، سفت است و فشار این ابزار فلزی را تحمل می کند. اگر دندان پوسیده باشد، مینای دندان نرم تر می باشد. این وسیله فلزی کمی به مینای پوسیده می چسبد.
فشار آوردن بیش از حد با ابزار اکسپلورر باعث وارد شدن آسیب به دندانی که سالم است می شود. این ابزار همچنین ممکن است باعث شود که باکتری را گسترش دهد و باعث پوسیدگی دندان های دیگر شود.
بیشتر بدانید : مراحل ایمپلنت دندان

رنگ مخصوص تشخیص پوسیدگی :

 
این رنگ را روی دندان ها می ریزند و  این رنگ خاصیتی دارد که تنها به بخش های پوسیده دندان می چسبد.
 
تصویر برداری با اشعه ایکس
تصاویری که با استفاده از اشعه ایکس گرفته می شود می توانند پوسیدگی که در مینا در کناره های دندان ها، در جایی که دندان ها به هم می رسند و همچنین در عاج دندان که زیر مینای دندان قرار دارد را نشان دهند.
 
این تصاویر اغلب برای تشخیص پوسیدگی های کوچک در قسمت های بالایی دندان چندان دقیق نیستند. مواد پر کردن دندان یا ترمیم دندان که بر روی دندان ها قرار گرفته اند نیز خود باعث می شوند که پوسیدگی دندان مشخص نشوند.
 

مشخص کردن پوسیدگی با استفاده از فلورسانس لیزر :

مشخص کردن پوسیدگی با استفاده از فلورسانس لیزر

در این روش تغییرات ناشی از پوسیدگی مورد محاسبه قرار گرفته می شود. این روش مخصوصا برای حفره ها و شکاف های سطوح بالایی دندان های آسیاب مناسب است.
 
پوسیدگی تنها دلیل پر کردن دندان نیست. دلایل دیگری که مستلزم این نوع ترمیم دندان می باشد از قرار زیر می باشند:
 
– دندان شکسته و ترک خورده
– فرسوده شدن دندان در اثر دندان قروچه
– استفاده از دندان برای باز کردن خوراکی ها، وسایل
 
برداشتن پوسیدگی  :
در صورت نیاز ، آماده سازی بافت انجام می شود به طوری که مواد پرکننده قدیمی، مناطق آسیب دیده برداشته می شود و اقدامات ترمیمی برای از بین بردن مشکلات دندانی ایجاد می شود. 
 
مرحله بعدی درمان پوشش دندان با ژل های اچینگ، اعمال یک لایه چسب برای اطمینان از چسباندن مواد و بافت های دندانی است.  
بیشتر بدانید : کامپوزیت دندان
 
ترمیم تاج دندان :
 
برای ترمیم تاج دندان، از تکنیکی استفاده می شود که مواد کامپوزیت لایه به لایه با سایه های مختلف روی سطح دندان اعمال می شود. این روش به دندان اجازه می دهد بدون اینکه از بقیه متمایز شود طبیعی به نظر برسد.
مرحله نهایی شامل وارد کردن دندان به بایت، مدل سازی شکل نهایی با استفاده از ابزارهای سنگ زنی و پرداخت، به ویژه حذف بی نظمی ها و افزودن براق است. 
 
سخن پایانی
 
آماده سازی مناسب برای این روش شامل مراحل ضروری و مهم است: 
 
• انجام تشخیص توسط پزشک و انتخاب روش ترمیم لازم؛ 
• تمیز کردن بهداشتی دندان از سنگ و پلاک؛ 
• بهداشت کامل حفره دهان برای حذف منابع اصلی عفونت؛ 
• در صورت لزوم یا تمایل بیمار، می توان سفید کردن دندان را انجام داد. 
• ترمیم دندان های جویدنی و راندمان جویدن. 
 
در مرحله بعد، بیمار منتظر مراحل خود عمل ترمیم است که در بالا توضیح داده شد. بسیاری از بیماران علاقه مند هستند که آیا انجام ترمیم دندان دردناک است؟ به لطف مواد و تکنیک های مدرن، در طول تمام دستکاری های پزشک عملاً هیچ ناراحتی وجود ندارد.
 
برای دندان‌های حساس، بی‌حسی اضافی انجام می‌شود .اگر تمام مراحل ترمیم به درستی انجام شده باشد و شرایط فراهم شده باشد، لبخند جدید شما تا سالیان سال شما را به وجد خواهد آورد.
 

بیشتر بدانید : انواع لمینت دندان

کلینیک دندان پزشکی دکتر صنفی :

جناب دکتر اردوان صنفی جراح دندانپزشک، ایمپلنتولوژیست ICOI آمریکا و رئیس دپارتمان دندانپزشکی کانون مربیان فوتبال میباشند. کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر صنفی در طی 10 سال سابقه فعالیت در زمینه خدمات تخصصی درمانی و زیبایی با متدهای نوین، تجربه و مهارت بالا و امکانات روز دنیا در خدمت شما عزیزان می باشد.

آدرس کلینیک مرکزی: تهران، شریعتی، بالاتر از پل سید خندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، پلاک ۱۷۲ طبقه اول، واحد ۵

تلفن تماس :                                                                    تلگرام و واتساپ
۰۲۱۲۲۸۶۶۴۰۸
۰۲۱۲۲۸۸۰۶۴۰                                                                    09109881825

این مطلب را به اشتراک بگذارید
نویسنده سایت
نویسنده سایت
مقالات: 37

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *